به دکاگون سازه خوش آمدید

به دکاگون سازه خوش آمدید

بادبند کمانش تاب

فناوری مهاربند کمانش تاب (Buckling Restrained Brace) یا همان مهاربند کمانش ناپذیر برای اولین بار در ۱۹۸۹ در ژاپن مورد استفاده قرار گرفت و امروزه به عنوان یکی از سیستم‌های شکل‌پذیر لرزه ای در کشورهای زلزله خیز دنیا، مانند ژاپن، ایالات متحده، تایوان، چین، ترکیه، و نیوزیلند به صورت گسترده‌ای به کار برده می‌شود.

در ایران نیز از اوایل دهه نود، فعالیت‌های آکادمیکی برای ساخت و آزمایش این فناوری در دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه تهران صورت پذیرفت. ساخت صنعتی این سیستم نیز در سال‌های اخیر در کشور ایران آغاز شده‌است.

بسیاری از نقایص رفتاری مهاربندهای فولادی متداول نتیجه اختلاف بین ظرفیت فشاری و کششی این مهاربندها و زوال در مقاومت این مهاربندها تحت بارگذاری چرخه ای می‌باشد. از این رو تحقیقات بسیاری صرف بهینه‌سازی و اصلاح این المان‌ها جهت رسیدن به یک رفتار الاستوپلاستیک ایده‌آل شده‌است. برای رسیدن به این هدف لازم بود تا با استفاده از مکانیزم مناسبی از کمانش فشاری مهاربند جلوگیری شود تا امکان تسلیم فشاری فولاد نیز فراهم شود. تلاش‌های صورت گرفته توسط محققین منجر به اختراع مهاربند کمانش تاب (Buckling Restrained Brace) یا همان BRB شد.

در این ویدیو به  طور مختصر در مورد بادبندهای کمانش تاب توضیح داده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی های خود را در تنظیمات سربرگ در بخش منوی موبایل مشخص کنید.
سبد خرید
Instagram YouTube WhatsApp WhatsApp Telegram