به دکاگون سازه خوش آمدید

به دکاگون سازه خوش آمدید

نظام مهندسی

آزمون هاي ورود به حرفه مهندسان(1400)

وزارت راه و شهرسازي در اجراي مواد 11 ، 21 ، 26 و 28 آیین نامه اجرائی قانون نظام مهندسی و كنترل ساختمان با همکاري سازمان سنجش آموزش كشور، نسبت به برگزاري آزمونهاي ورود به حرفه مهندسان در هفت رشته مهندسی، معماري :طراحی، نظارت و اجرا، عمران : نظارت،محاسبات، اجرا، طرح و اجراي گود، پی و سازه نگهبان و ارزیابی، طرح و اجراي بهسازي ، تاسیسات مکانیکی: طراحی، نظارت و اجرا،  تاسیسات برقی :طراحی، نظارت و اجرا، شهرسازي، نقشه برداري و ترافیك براي اخذ پروانه اشتغال به كار مهندسی  بطور هماهنگ و همزمان در سراسر كشور برابر شرایط و ضوابط مندرج در این دستورالعمل اقدام می نماید.

شرایط آزمون

1 – مدرك تحصیلی:
مطابق با ماده 7 آئین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و كنترل ساختمان صرفاً مدارك مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوري به منظور صدور پروانه اشتغال بکار مورد تأیید می باشند. همچنین مطابق ماده 6 قانون رشته هاي معماری، عمران، تاسیسات مكانیكی، تاسیسات برقی، شهرسازی، نقشهبرداری و ترافیك جزء رشته هاي اصلی می باشند.

2 – سابقه كارحرفه ای:
نحوه محاسبه سنوات حرفهاي مهندسان: حداقل سوابق كار حرفهاي براي شركت در آزمون ورود به حرفه مهندسان از تاريخ اخذ مدرك تحصیلی در هر مقطع تا 31 ارديبهشت ماه 1400 و به شرح جدول شماره زیر میباشد.  متقاضیانی كه سنوات لازم را تا 31 ارديبهشت ماه 1400 احراز ننمایند امکان ثبت نام و شركت در آزمون را ندارند و در صورت نداشتن شرایط لازم و ورود اطلاعات نادرست جهت ثبت نام و قبولی در آزمون، قبولی آنان كانلمیکن تلقی شده و با آنها مطابق ضوابط و مقررات برخورد خواهد شد.

3 – اعتبار قبولی آزمونها:
اعتبار قبولی در كلیه آزمونهاي مهندسی حداكثر به مدت 3 سال از تاريخ آزمون میباشد لذا ضروري است قبولشدگان در آزمون مذكور در مهلت تعیین شده نسبت به اخذ پروانه اشتغال بکار مهندسی خود اقدام نمایند.

4 – صلاحیت:
1-4 – متقاضیان آزمون ورود به حرفه مهندسان در رشته هاي مهندسی شهرسازي، نقشه برداري و ترافیك پس از كسب قبولی در آزمون، پروانه اشتغال به كار مهندسی پایه سه در صلاحیتهاي طراحی و نظارت را دریافت می نمایند.
4 – 2 – متقاضیان آزمون ورود به حرفه مهندسان براي اخذ پروانه اشتغال بکار مهندسی در رشته معماري در صلاحیتهاي نظارت، طراحی و اجرا، رشته عمران در صلاحیتهاي نظارت، محاسبات و اجرا و رشته هاي تاسیسات مکانیکی و تاسیسات برقی در صلاحیتهاي نظارت، طراحی و اجرا میبایست به طور جداگانه در آزمون مربوط به آن صلاحیت ثبت نام و شركت نمایند.
4 – 3 – آزمون ورود به حرفه مهندسان براي اخذ پروانه اشتغال به كار مهندسی در رشته هاي تاسیسات مکانیکی و تاسیسات برقی صلاحیت اجرا براي پایه سه برگزار میگردد و متقاضیان می بایست داراي پروانه اشتغال به كار مهندسی حداقل پایهي دو صلاحیت نظارت باشند.
4 – 4 – آزمون ورود به حرفه مهندسان براي اخذ پروانه اشتغال به كار مهندسی در رشته عمران صلاحیتهاي ((طرح واجراي گود، پی و سازه نگهبان)) و ((ارزیابی، طرح و اجراي بهسازي)) براي متقاضیان داراي شرایط زیر برگزار میگردد:

1-براي اخذ صلاحیت طرح و اجراي گود، پی و سازه نگهبان متقاضیان باید داراي مدرك كارشناسی ارشد یا دكتري رشته عمران در گرایش خاك و پی و همچنین داراي پروانه اشتغال به كار مهندسی در صلاحیت هاي نظارت یا اجراي پایه یك و حداقل صلاحیت محاسبات پایه دو باشند.

2-براي اخذ صلاحیت ارزیابی، طرح و اجراي بهسازي متقاضیان باید داراي مدرك كارشناسیارشد یا دكتري رشته عمران در گرایشهاي سازه یا زلزله و همچنین داراي پروانه اشتغال به كار مهندسی در صلاحیتهاي نظارت یا اجراي پایه یك و حداقل صلاحیت محاسبات پایه دو باشند.

مهندسین عزیز برای اطلاع بیشتر از شرایط آزمون هاي ورود به حرفه مهندسان 1400  اینجا کلیک کنید، همچنین برای بررسی مواد آزمون از این قسمت استفاده کنید.
مهندسان عزیز برای مشاوره و روش قبولی در آزمون هاي ورود به حرفه مهندسان از طریق واتس آپ اقدام نمایید، همچنین از طریق صفحه پرسش و پاسخ سایت می توانید با ما در تماس باشید.
منوی دسته بندی های خود را در تنظیمات سربرگ در بخش منوی موبایل مشخص کنید.
سبد خرید
Instagram YouTube WhatsApp WhatsApp Telegram